الجمعة، أكتوبر 02، 2009

مِـش ح اسألِـك .! ( أغنية )


** مــــــش ح اســــألـك ** 
***  
أغنية 
**  
من كلمات 
* 
الطبيب الشاعر / د. محمد رزق 

 
إســـألى نـَفـسـِـك أنا مِـش ح اســــــــألِـك 
 شـــُـــوفِى لِيه رَغـــم حـُـزنى كـُنـتـِلِـك ؟! 
 كُل الهـَـنا والســَعـد والنــــــور والنـَعــيم 
 كُنت بارسِــــم جَـنـَّة ليكى ؛ وقـَلبى عايـش فى الجَـحـيم 
  كـُـنت مِـدِّيـلِـك أمــــــــانى ؛ 
كـُـنت باوهِـبـلـِك حَــنانِـــــى 
رَغـم إنـِّـك كـُنـتِـى قاسـيَة ، كُل عـُمـــــــــرى عِـشــتِـلِـك 
واســألى نـَفـسـِـك أنا مِـش ح اســـــــألِـك 
*** 
 ليه فى يوم تِـنسِـى المَحَبَّـة وكُل خِــيرى ؟ 
 مـين ح يـدِّيكِى الحـنان دا كُلـُّه غـِــــيرى ؟  
مين ح يســمَحلِك مَعاه بالشـوق تطـيرى ؟  
مـين ح يـقدَر يوم يـسـامحِك ع اللى فات ؟ 
 مـين يـنـَسِّـــيكِـى ويـنـســَــــــى الذكريات ؟  
مين ح يرضَى انـِّك تـعـيـشــــى فى الهـَنا ؛ 
 ويـعـيـش ســــــــاعات ، ويَّـا الآهـــــــات ؟  
بَــس انا ؛! كُــنت اشـــوف انـِّك سـَعـِـيدَة ؛ 
 وأرضــَــــــى مـِنـِّك بالآهـــــات 
 كـُــنـت بـاتـألـِّم كـتـيــــر ؛ عـُمــرى مَـرَّة ماقـُلـتِـلِـك
واســـألِـى نـَفـسـِـك أنا مِـش ح اســـــــألِـك 
*** 
العـِـتاب بـيـنِى وبـيـنِك ، أحلـَى شئ بينـَّا العِـتاب 
 العَذاب كان مِن ظنونك ، مش ح اوَرِّيكى العذاب 
 بَس ح ابعِـد عَن مكانِك يمكِن ارتاح فى الغِياب ؛  
وان قاسيتى من حَنـينى ،
بعـدها يـمـــــكن تجــينى ، بالمَـحَـبَّة تِـصـــــلِحـيـنى 
 مِـش ح الـومِـك وقـتـَها ، ح انـسـَـــى الأســـِــــيَّة 
 مـِـش ح اقــــولـِّــك ع اللى شــُفتـُه مِش شـوَيَّة 
 لأ دا انا ح ارجــَع بـِقـَلبـِى يـدُقـِّلِك 
 واســـألِى نـَفـسـِـك أنا مِـش ح اســـــألِـك 
***  
خالص محبتى واحترامى لكم جميعاً  
أخوكم / الطبيب الشاعر / د. محمد رزق

ليست هناك تعليقات: